"UMIEJĘTNOŚĆ RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI"
- zajęcia dla klas I-V"UMIEJĘTNOŚĆ RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI"
- zajęcia dla klas I-V
Gmina Poniec otrzymała dofinansowanie ze środków Województwa Wielkopolskiego. na realizację zadania publicznego pt.: “Zdrowie – Moja Pasja, Mój Priorytet, edycja II”.
W ramach tego zadania dla uczniów klas I-V zostały zorganizowane spotkania nt."Umiejętności radzenia sobie z emocjami" (2godziny lekcyjne w każdej klasie), które zakończyły się w listopadzie.
Zajęcia przeprowadziła pani Iga Migdalska – Roszak, która pełni funkcję psychologa, psychoterapeuty, jest również pracownikiem świetlicy specjalistycznej "BAZA" w Gostyniu.
Co to są emocje? Do czego są nam potrzebne? O czym nas informują? Na te i wiele innych pytań odpowiadali uczniowie klas I-Vpodczas zajęć z psychologiem.
Jak się okazuje, nie jest tak łatwo mówić o swoich uczuciach. Żyjemy wśród wielu mitów i przekonań, które nie pozwalają nam w pełni wyrażać swoich odczuć. Uczniowie już wiedzą, że nie ma dobrych i złych emocji. Wszystkie są ważne, pożyteczne i o czymś nas informują. Złość wcale nie jest zła. Jest sygnałem, że m.in. ktoś lub coś stoi na drodze do celów, jakie sobie obraliśmy. Smutek pozwala pogodzić się ze stratą. Strach chroni przed niebezpieczeństwem a zazdrość pozwala dostrzec, czego istotnego nam brakuje.
Mamy prawo przeżywać każdą emocję tak, jak tego potrzebujemy. Mamy prawo płakać, śmiać się lub milczeć. Musimy tylko pamiętać aby ekspresja naszych emocji nie krzywdziła fizycznie czy psychicznie innych osób.
Uczniowie naszej szkoły już poznali sekrety emocji. Wiedzą, na czym polega komunikacja typu ja – moje wnętrze, która pozwala uniknąć konfliktów (fakt-uczucie-oczekiwanie). Pora na dorosłych.
Garść praktycznych wskazówek dla dorosłych:
1.Pozwalaj na doświadczanie różnych emocji. Akceptuj je.
2.Nie oceniaj czy to, co dziecko czuje jest słuszne czy nie.
3.Rozmawiaj o uczuciach bez krytykowania.
4.Mów o swoich emocjach, w odwołaniu do konkretnych faktów.
Blanka Barczyńska