Street art
Street art- nasi siódmoklasiści przekazują światu wiadomość poprzez własną ekspresję artystyczną.
Podczas ostatnich zajęć z języka polskiego uczniowie klasy VII a i b przypatrywali się i analizowali sztukę ulicy. Street art wzbudza wiele emocji i kontrowersji. Początkowo był uważany za nielegalny, w miarę upływu lat stał się cenionym zjawiskiem artystycznym, które wprowadziło do pejzażu miasta treści o charakterze symboliczno ikonicznym. Sztuka street artu wykorzystuje obrazy oraz słowa. Do jej technik zaliczamy murale, szablony, wlepki, billboardy, cut out, tagi i graffiti oraz graffiti 3D.
Poznając powyższe zagadnienia uczniowie zdobyli również informacje dotyczące twórców sztuki ulicy. Najbardziej zainteresował ich Banksy - artysta, który mimo popularności, przez wiele lat ukrywał swoją tożsamość. Prace Banksy’ego, często są połączeniem graffiti i szablonu, niejednokrotnie zawierają ironiczny komentarz rzeczywistości, pacyfizm i sprzeciw wobec komercji.
Również nasi siódmoklasiści postanowili za pomocą technik street artu przekazać światu wiadomość. Przekaz był różny, najczęściej dotyczył czasu pandemii, ale nie tylko. Pojawiły się prace o spełnianiu marzeń, o tym, by się nie poddawać, by „być, a nie bywać”, nie dać się przytłoczyć nakazami i że dzieci też mają swoje problemy, których nie wolno ignorować, nie krzywdzić zwierząt i szanować wodę. Znalazły się też prace pełniące funkcję czysto estetyczną w postaci murali ubarwiających zwykłe, szare budynki.
Uczniowie mogli wykorzystać jedną, dwie z poznanych technik lub połączyć razem wszystkie techniki. Swoje pomysły nie nanieśli na ponieckie mury, a na arkusze papieru.
Opracowała: Edyta Wojciechowska